Direktlänk till inlägg 17 oktober 2013

SVFF, Jeju, Berg och annat

Av Carolina Jönsson - 17 oktober 2013 12:07












 

Tjena!


Inleder bloggen med en, enligt mig, fantastisk bild! Just nu sitter jag här och försöker motivera mig själv till att plugga då jag har min första mid-term exam imorgon, problemet är att vi får ha med boken till provet och jag har redan läst de kapitlena som vi ska så det är liiiiiite svårt att motivera sig... Plus att jag råkade börja kolla på Rederiet.... Och sova lite.....


Måste berätta en rolig sak. Här i Korea har ALLA (nu överdrev jag men nästan alla) superstora Samsungmobiler (eftersom att alla älskar Samsung här, ungefär som att alla från Älmhult älskar IKEA, btw jag skriver ett arbete om IKEA, heja Ingvar!) som de använder HELA TIDEN (nu överdrev jag igen men nästan hela tiden). De går omkring på gatan med näsan i telefonerna, på restauranger, i tunnelbanan osv osv. Vissa har till och med antenner så att de ska kunna kolla på TV (antar jag). MEN det konstigaste av allt, de släpper inte ens den på gymmet, GYMMET! Det roligaste jag såg var en kille som gjorde sit-ups samtidigt som han höll mobilen ovanför ansiktet och kollade på något klipp/film/serie haha, sjukt! 


Nog om det, här kommer lite bilder och förklaringar från de senaste dagarna :)


               

I fredags var det (som ni alla vet) fotbollsmatch mellan Sverige och Österrike. Vi var fem tappra damer som höll oss vakna till 03:45 då matchen började. Innan dess hade vi myspysfilmkväll i mitt hus :) Vi gick till Marios bar där Österrikarna hade bokat för att kolla på matchen, Österrikarna var 4 st förfriskade pågar som var väldigt glada under ungefär lite mer än halva matchen. Mario som ägde baren var fullast på stället och däckade på bardisken efter halva matchen (vilket var ganska skönt då han var ganska jobbig, fick dock några gratis shots). När Österrike gjorde 1-0 blev det lite outhärligt att umgås med herrarna men det ordnade ju upp sig tillslut :) Jag som alltid sitter och klagar på Kim "jagläggerenpassomåreträtt" Källström fick äta upp mina ord och erkänna att den passen var rätt bra :P I vilket fall som helst, heja Zlatan! 




 

Vi var hemma cirka 06:00 för en powernap innan planet skulle ta oss till Jeju. Vi visste inte riktigt vad vi hade att förvänta oss då de som varit där tidigare haft kasst väder men hör och häpna.. det var strålande sol!!:) 

         

På kvällen blev det middag med alla från skolan som var på Jeju (ca 14 st) sedan gick vi ner till piren, där det var en massa annat folk, och drack den obligatoriska Cass-ölen och Sojun, men inte vilken Soju som helst utan Jeju-Soju! Exakt samma sak fast en annan "label". Det blev senare en utgång som var en av de roligaste på länge. Jag stod seriöst i en halvtimme med en snäll Korean som försökte lära mig att dansa som dem.. det går bara inte.. alldeles för många element att hålla reda på samtidigt, hade riktigt ont i nacken nästa dag haha. Jag filmade honom lite iaf (se nedan), en man med mycket tålamod :P



 


 

Ei saa Peitää, de enda finska orden vi svenskar kan förutom "perkkele " eller hur det stavas. Har skämtat mycket med Finnarna här om detta sen ser jag på SVTplay att ett nytt svenskt/finskt program kommit ut. ironiskt-roligt. 

               

På söndagen var vi på stranden hela dagen och solade och badade, helt underbart :). Jag testade även att surfa, gick sådär då det inte var så mycket vågor. Ska surfa en massa i Fillipinerna har jag tänkt, sjukt kul! :) På kvällen käkade vi middag och tog det lugnt eftersom vi skulle bestiga ett berg nästa dag. 


                       


Måndagen bestod av lite mer än 7h bergvandring på Koreas högsta berg (1950m). Det är bara 100 meter lägre än Kebenekajse. Som den "hikare" jag är gick jag givetvis in med inställningen att detta skulle bli heeelt fantastiskt (märk ironin). Nej men det gick bra, jag tog mig upp utan att klaga, utsikten var fin, sen tog jag mig ner och klagade nästan ingenting :) Det var faktiskt ganska trevligt emellanåt. Det tog ca 3h upp och 3,5 ner kanske plus paus, ungefär 1 mil upp och 8,5km ner, dock var vägen ner väldigt brant så man fick gå försiktigt. 


På tisdagen åkte vi hem och det enda vettiga jag gjorde var att träna fotboll (så kul det är!), dock gjorde det sjukt ont i vaderna efter monsterberget men springa går alltid bra ;) Igår tränade jag och pluggade och hade mysmiddag med Jossan och Emma :)



        

Här är lite bilder från i tisdags när jag var ute som jag hittade på nätet, det var en rolig kväll :) Det bästa med kvällen var när Johanna trillade tre gånger. Det var så konstigt för dom hade små "upphöjningar" runtom dansgolvet med 3 st trappsteg. De hade markerat de två översta med vit tejp längst ut och det sista var helt svart och såg ut som om det inte fanns. Där såg jag Johanna trilla tre gånger, mycket roligt :P





Baiii








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina Jönsson - 3 december 2013 14:15

Heeeeej!   Tiden går fort här nu, den bara sprriinger iväg och snart sitter man på flyget hem till Sverige, men innan dess ska en del annat hinnas med :)   Nu när jag varit här ett tag har jag börjat inse vad jag gillar med Sverige och vad...

Av Carolina Jönsson - 23 november 2013 08:59

Helu,    Bloggandet har gått lite sisådär på senaste tiden, jag skyller på tiden och på datan och på mig. Därför kommer en extraspecialare med photobomb of doome :) Ett litet urval av den senaste tidens händelser med lite fest, lite stoj och l...

Av Carolina Jönsson - 10 oktober 2013 17:04


Whadduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup!   Nu har jag inte skrivit på ett tag igen för det har varit full rulle här i Sydkorea. Men nu kommer en uppdatering med lite smaskiga detaljer blandat med bilder, enjoy!    Ja som ni kanske såg i mitt förra inl...

Av Carolina Jönsson - 29 september 2013 16:46

Hej! (jag skriver för mycket men det är för att jag uppdaterar för dåligt, sorry)    Min såkallade rehabvecka varade i............trumvirvel.....padampam! 3 dagar! wohooo! Den fjärde dagen var vi först av alla på gymmet för att kunna fixa gymkort...

Av Carolina Jönsson - 23 september 2013 15:22

Hej hej   Jag vet inte vad det är Koreanerna firar under Chuseok, men jag är glad att dom gör det :P   Helgen har varit helt fantastisk! Vi åkte till Busan på torsdagsmorgonen och var framme och incheckade vid cirka halv två, bytte om fort so...

Ovido - Quiz & Flashcards