Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Hyehwa, Myeong-Dong, Itaewon, mm

Av Carolina Jönsson - 8 september 2013 15:39

Hej Hej!


Nu efter några dagar här i Seoul börjar man hitta bra och förstå lite mer :) Har bara varit här i 8 dagar men det känns som en månad minst samtidigt som det gått väldigt fort. 


I onsdags hade jag min första lektion i ämnet political and economical development in Korea, läraren verkar väldigt skön. Om man missar en lektion här dras det av 2 poäng från din totala "score" så det gäller att vara där, du får även poäng för hur delaktig du är på lektionen, dock sa denna läraren att om vi ska resa räcker det om vi skickar ett kvitto på biljetten så förlorar vi inga poäng ;)


Efter lektionen  firade vi med en öl och en risboll ;) Här finns det risbollar eller ännu bättre.. ristrianglar.. som går att köpa på 7 eleven (som finns precis överallt) eller mataffären. Trianglarna kostar 800 won styck (ca 5 kr), du blir bra mätt på två som tillsammans innehåller ca 400 kalorier. Det är sjögräs runtomkring, ris i ett "tjockt" lager sen lite "fyllning" med tonfisk, kyckling med mera. Gott, nyttigt och billigt :) 

På kvällen åkte vi till Itaewon och jag fick testa på lite uteliv ;) Vi mötte upp två goa fransmän/kvinnor som vi förfestade med i en gränd, anledningen till detta är att det inte finns så mycket ställen att sitta och dricka på om du köper egen dricka, det är bara en massa hus överallt. Det är sjukt billigt att exempelvis köpa Soju (Koreanskt risvin) och förfesta på detta :) Att bara dricka ute kan bli ganska dyrt då du är ute väldigt länge. Efter förfesten gick vi ut på lite klubbar/barer, jag och Jossan insåg snabbt att vi kanske inte ska dricka så mycket innan vi går ut (som man gör i Sverige) för Koreanerna bjöd gärna en inne på klubbarna/barerna så vår första kväll var kanske lite för galen ;), dock sköter man ju sig förstås. 


I Itaewon ligger det någon Amerikans bas och därför är det en del militärer där, omgivningen ska även vara väldigt amerikanskt inspirerad, men det var ingen vi la märke till sådär på kvällen. Ska åka dit på dagen någon gång och kolla. 


På torsdagen sov jag till 16:00 då jag glömde ställa klockan så det blev inte så mycket gjort den dagen. På fredagen hade jag min andra och tredje kurs (dock var den  tredje inställd). Läraren på nummer två verkade lite hårdare (då han enligt sig själv fått pris för bästa läraren året innan) men ändå go. På dessa lektionen kommer det vara oförberedda popquiz och ännu mer poäng för "participation" så det gäller att läsa på innan lektionen. Efter lektionen var vi ett stort gäng som gick ut och käkade ihop, vi råkade beställa alldeles för stark mat (står det spicy är det näst intill oätbart) så det blev inte mycket ätande, men vi hade trevligt sällskap :) 

Efter maten drog vi vidare till ett "International party" som skulle hållas på "club mad" (världens minsta "klubb" märkte vi, men ändå kul då det var massa roliga människor där), vi förfestade lite på gatan först såklart ;) 


Igår tog jag det lugnt, åkte till Myeong-Dong med Jossan och träffade Johanna och Amanda, sen kollade jag bara på film. Idag har jag shoppat i Myeong-Dong (igen.....) med Jossan och Johanna. Sen tränade jag och Jossan i våran "mördarbacke", sjukt gött att träna, det är dock fortfarande väldigt varmt här så vi väntade till 20:30 :) Ska träna varje dag denna veckan :) Backen vi kör i tar ca 18 min att gå uppför (väldigt brant) och mindre tid ner, så två/tre gånger upp och ner är gött, plus lite styrka då :)


Imorgon blir det en tripp till ambassaden för att fixa "alien registration card" eller vad det hette. 


Någon som jag tycker är lite jobbigt här är att alla går såååå sakta, jag brukar alltid gå rätt fort när jag ska någonstans men här är det så mycket människor och lite trottorarer, måste lära mig att strosa haha. Blev även uppäten av myggor inatt, men köpte nån kräm med massa Aloe-vera så det borde försvinna snart :)


Hoppas ni har det bra där hemma!


Baii


 

Utflykt till Hang-Ang river, vi kom lite fel så vi fick gå i kanske 3 h :P

 

 

Första lektionen ;)

Go lärare

 

Fira med risboll och öl :)


 


Risboll


    

Skulle köpa skor nära där vi bor, INGA affärer hade min "jättelika" storlek så jag trösthandlade annat :P

Förfest i gränden ;) Soju och Apelsinjuice

     

Glada Koreaner och nån mer

   

 

Portion till EN person för 6000 won (ca 40kr)

     

International Party :)

Forever 21... igen... ;) Fick träffa min älskade syster med, folk här från mitt universitet och hennes har redan

börjat blanda ihop oss då man festar på samma ställen ibland :P

   

Utegym uppe på mördarbacken

          

Starka tjejer som springer/går upp och ner för backen ;)




 
 
Ingen bild

Tomas

8 september 2013 18:28

Låter kanoners!
Miss you!

Carolina Jönsson

9 september 2013 11:42

Miss you too! Hoppas du har det gött i GBG :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina Jönsson - 3 december 2013 14:15

Heeeeej!   Tiden går fort här nu, den bara sprriinger iväg och snart sitter man på flyget hem till Sverige, men innan dess ska en del annat hinnas med :)   Nu när jag varit här ett tag har jag börjat inse vad jag gillar med Sverige och vad...

Av Carolina Jönsson - 23 november 2013 08:59

Helu,    Bloggandet har gått lite sisådär på senaste tiden, jag skyller på tiden och på datan och på mig. Därför kommer en extraspecialare med photobomb of doome :) Ett litet urval av den senaste tidens händelser med lite fest, lite stoj och l...

Av Carolina Jönsson - 17 oktober 2013 12:07


  Tjena!   Inleder bloggen med en, enligt mig, fantastisk bild! Just nu sitter jag här och försöker motivera mig själv till att plugga då jag har min första mid-term exam imorgon, problemet är att vi får ha med boken till provet och jag har...

Av Carolina Jönsson - 10 oktober 2013 17:04


Whadduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup!   Nu har jag inte skrivit på ett tag igen för det har varit full rulle här i Sydkorea. Men nu kommer en uppdatering med lite smaskiga detaljer blandat med bilder, enjoy!    Ja som ni kanske såg i mitt förra inl...

Av Carolina Jönsson - 29 september 2013 16:46

Hej! (jag skriver för mycket men det är för att jag uppdaterar för dåligt, sorry)    Min såkallade rehabvecka varade i............trumvirvel.....padampam! 3 dagar! wohooo! Den fjärde dagen var vi först av alla på gymmet för att kunna fixa gymkort...

Ovido - Quiz & Flashcards