Direktlänk till inlägg 2 september 2013

Shopping och annat viktigt...

Av Carolina Jönsson - 2 september 2013 13:04

Hej!


Igår gick jag upp tidigt för att vandra i ett berg som ligger här precis vid skolan (eller ja skolan ligger på berget, sjuka backar upp till lektionerna). Vi var ett gäng av blandade nationaliteter (från Sverige, Holland, Singapore, Kina, Sydkorea och Finland) som skulle vandra ihop. Jag hade inte riktigt fattat vad det var vi skulle göra bara att jag skulle ta på mig träningskläder och joggingskor, och tur var väl det för det var sjukt jobbigt att gå uppför så långt. Har riktigt ont i vaderna idag, har knappt kunnat gå :P Vädret här har varit väldigt varmt och fuktigt och igår var inget undantag så det fick bli att dricka mycket vatten för att orka. 

Vi gick i alla fall i ett berg som tidigare varit något viktigt militärt och idag mindre viktigt, vi fick visa pass och ha "pass" runt halsen för att få gå i bergen, det stod vakter längs med vägen som såg till att vi skötte oss. Det var en mycket trevlig men rätt jobbig rundtur. 


Efter vandringen åkte vi till en restaurang med traditionell sydkoreans mat, man var tvungen att ta av sig skorna (haha efter två timmars svettande) och man satt på golvet. Maten var sådär tycker jag, massa konstiga inlagda kålblad och tofu med mera. Givetvis åt vi med pinnar så jag fick inte i mig så mycket haha, men jag tyckte ändå inte om det så mycket så det var bra att jag kunde skylla på det ;) 


På kvällen mötte jag upp några kompisar från LNU plus fler och vi gick ut för att testa Korean Barbeque vilket var helt fantastiskt gott! Du grillar själv köttet på plats sen har du en skål med något konstigt i och så äter du lite tillbehör. Det enda tillbehöret jag gillade var gullök men det tillsammans med köttet och såsen (eller vad man ska kalla det) var grymt gott så jag var nöjd :) En kompis buddy skrattade åt mig ungefär hela måltiden eftersom jag är sämst på att äta med pinnar, tappar det mesta och kan sitta rätt länge innan jag får tag på något haha, men jag har ju tid på mig att bli bättre ;)


Överlag har jag inte testat så mycket mat än men jag har kollat runt lite, det är ganska mycket friterat. Du kan få en kycklingsallad men då är kyckligen friterad. De har något som ser ut som sushi, men inte är det, som verkar nyttigt, ska prova det någon dag. Vi köper en del smoothies här för det är endast is och frukt som de blandar och smaken är jättegod (plus att det är 0p ;)). 

Sydkoreanerna är inte så bra på engelska, eller ja de flesta kan ingen alls så ibland blir det lite svårt när man inte hittat för du kan inte läsa på skyltarna då de står på Koreanska och du kan inte fråga någon, men det brukar ändå alltid lösa sig, tar bara lite tid ;) Det som är lite jobbigt ibland är när de ställer frågor när du ska köpa något och du inte fattar någonting, eller om du frågar något och pekar och de bara svarar på koreanska. 


Frukost finns egentligen inte men jag har lyckats hitta en god och bra:) Jag har kokta ägg i kylen, bananer på rummet och världens dyraste mini yoggies (actimel) som jag äter med lite fiberflingor. Mycket gott och hyfsat nyttigt. 


Idag har vi (jag och Jossan) fixat med kurserna på Student Office vilket gick helt okej, vi måste gå till varje kurs och fråga läraren om vi får vara med och få ett papper underskrivet. Det verkar som att många utbytesstudenter måste göra så för deras registrering inte fungerat (precis som vår) så det borde gå bra :). 


Efter kursfixandet åkte vi till (meoyng-doh?) och shoppade loss på Forever 21, älskar den butiken! Köpte en massa saker för bara ca 200 000 Won = ca 1300 kr. (Se bildena nedan) 


Vi skulle haft vår första lektion idag vid 18:00 men läraren var tydligen i Indien så det blev inget, träffade i alla fall en del goa personer som också ska ta den kursen :) 


Ikväll blir det lugnt, har fortfarande inte testat på utelivet i Seoul så jag ligger fortfarande efter de andra men snart så ;) 


Bai 


Vandringen


 

Många trappsteg och backar

   

Traditional Korean Food

   

Inte så gott som det ser ut..

 

Blev bjuden på dessa igår, fastnade direkt! Damn it! Sjukt gott!, typ brödpinne med choklad och mandel. *Ska inte köpa fler paket....

 

Korean bbq (mums)

   

Gatan nedanför mitt hus

   

Köket i International House

 

 

Mer regler.... har redan brutit mot någon..

 

Shopping!! <3 

               

   

Testade lite nagellack, haha

Köpte söta strumpor för 7kr paret ;)

 

Testade min nya klänning :) 

    

Pyntat mina mindre goda väggar med lite dukar haha

   

Inredning på hör nivå, blomma och luktegott ;)





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina Jönsson - 3 december 2013 14:15

Heeeeej!   Tiden går fort här nu, den bara sprriinger iväg och snart sitter man på flyget hem till Sverige, men innan dess ska en del annat hinnas med :)   Nu när jag varit här ett tag har jag börjat inse vad jag gillar med Sverige och vad...

Av Carolina Jönsson - 23 november 2013 08:59

Helu,    Bloggandet har gått lite sisådär på senaste tiden, jag skyller på tiden och på datan och på mig. Därför kommer en extraspecialare med photobomb of doome :) Ett litet urval av den senaste tidens händelser med lite fest, lite stoj och l...

Av Carolina Jönsson - 17 oktober 2013 12:07


  Tjena!   Inleder bloggen med en, enligt mig, fantastisk bild! Just nu sitter jag här och försöker motivera mig själv till att plugga då jag har min första mid-term exam imorgon, problemet är att vi får ha med boken till provet och jag har...

Av Carolina Jönsson - 10 oktober 2013 17:04


Whadduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup!   Nu har jag inte skrivit på ett tag igen för det har varit full rulle här i Sydkorea. Men nu kommer en uppdatering med lite smaskiga detaljer blandat med bilder, enjoy!    Ja som ni kanske såg i mitt förra inl...

Av Carolina Jönsson - 29 september 2013 16:46

Hej! (jag skriver för mycket men det är för att jag uppdaterar för dåligt, sorry)    Min såkallade rehabvecka varade i............trumvirvel.....padampam! 3 dagar! wohooo! Den fjärde dagen var vi först av alla på gymmet för att kunna fixa gymkort...

Ovido - Quiz & Flashcards