Direktlänk till inlägg 14 september 2013

Dance like a Korean

Av Carolina Jönsson - 14 september 2013 09:38

Heiii!


Denna veckan har gått fort, som alla andra veckor i livet ;)


I måndags fick vi fixat våra alien registration cards, tog 5 timmar,normal väntetid här. Utan dem får vi inte åka ut och in ur landet så det är gött att dom är på väg för vi har planerat att antingen åka till Hong Kong, Japan eller Thailand,vad tror ni är bäst? ;) Vi ska ju senare som sagt åka till Filippinerna över Jul och nyår, kommer bli underbart :)


I onsdags träffade jag min buddy, en supergo tjej :) Vi var 5 tjejer som gick och käkade på en otroligt god korean bbq och sushi buffé. Jag fick en massa bra tips på ställen man kan dricka och äta (exempelvis två ställen där du dricker obegränsat med öl, sake och soju för 10 000 won (typ 60 kr) WIN! ;) Och även drinkbarer där du betalar 20 000 won och får dricka obegränsat med goda drinkar under 1,5h och massa annat. Vi ska även laga mat ihop och lära oss koreanska. 

Det är väldigt stora skillnader i våra kulturer speciellt när det kommer till familjen och specifikt pojkar. Dom kan inte fatta hur vi kan ta hem våra pojvänner till familjen och att killarna får sova med oss i våra rum och sen äta frukost med mamma och pappa, skulle de ens fråga sina föräldrar detta skulle dom bli utslänga och utstötta från familjen för evigt. Man märker att man ändå har det väääldigt bra i Sverige och att man är extremt fri till skillnad mot Koreaner i samma ålder. Det är även väldigt vanligt att du bor hemma ända tills du gifter dig. Du kan inte skaffa barn innan äktenskap heller för då finns det inget skydd, tror inte ens du får något bidrag eller nåt. Dock är den "nya generationen" mer öppna och så men med så starka traditioner och "regler" är det svårt att ändra på saker och ting snabbt. Väldigt intressant att diskutera detta och försöka förstå varandras liv. 


Igår hade vi vår första lektion med vår lärare från San Fransico, en helt sjukt intressant man. Han har jobbat inom filmidustrin i Hollywood med "the big ones", tagit 3 masters på linjer som är jättesvåra att komma in på, jobbat i massa länder och lyckats med många helt otroliga projekt. När han berättade sitt livs historia blev man grymt imponerad och taggad på att göra saker. Han gör bara det han känner för och har en grym talang för mycket verkar det som :) Han har även ett väldigt innovativt sätt att lära ut. Bara vi kommer på alla lektioner är vi garanterade ett A, högsta betyg. Vi kan säga vad vi vill bara vi är där, sjukt haha. Sen ska vi lära av varandra och honom, inte ha några böcker, vi själva ska vara i fokus och dela erfarenheter. Vi har två elever som är äldre där den ena har jobbat på Samsung (som koreanerna är extremt stolta över)i 33 år så jag tror denna kursen kommer vara sjukt intressant och inspirerande , tummen upp :) 


Vi hann även med att festa igår, hade en grymt kul kväll i Hongdae, somnade kl 7 så nu laddar jag om inför kvällens bravader ;) Vi var en massa svenskar och andra som samlats för att partaja, Johanna, Amanda och Malin var med :) Koreanerna här dansar så jädra gött! De typ gungar med överkroppen på ett konstigt sätt, jag försökte härma dom igår men såg nog bara jättedum ut haha. Jag ska försöka filma någon ikväll och lägga upp det här imorgon så ni får se :) Testade även Taco Bell för första gången, tog en burrito vid fem på morgonen och det var ris i den... RIS! 


Mellan 18-22 September är det Koreas största "holiday" som heter Chuseok, vi har bokat en resa till Busan under denna högtid :) Där finns det en känd strand och Steve Aoki ska dit och spela så vi hoppas på fint väder och bra fest :) 


Jag har inte haft mobilen med mig så inte tagit så mycket bilder tyvärr så jag slänger upp lite gamla godingar som jag hittat på datan, ska ta en massa kort ikväll! :)


Baiii


    

I väntan på alien registration card. hittade ett fik med wifi ;)

Korean bbq och Sushi Buffé 

  

Så brant är backen vi tränat i i veckan ;) 

   

En av våra lärare tar kort på oss haha

 

Busan :)

Jag på Whit Night, somjag missar i år :,(

 

Peace and Love ;)

   

Studio 54 ;)

Hip-Hop fest ;)

   

Jag i löshår :P

 

Min bästa quasimodo ;)

<3

   

Lillebror <3

Kanin och Mctomas :)

    

Bästa gänget!

 

Ebbelito ;)

  

Kaurin och Majsan :)




 
 
C

C

24 september 2013 19:57

Tack för din fina blogg.

http://bokprinsessan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina Jönsson - 3 december 2013 14:15

Heeeeej!   Tiden går fort här nu, den bara sprriinger iväg och snart sitter man på flyget hem till Sverige, men innan dess ska en del annat hinnas med :)   Nu när jag varit här ett tag har jag börjat inse vad jag gillar med Sverige och vad...

Av Carolina Jönsson - 23 november 2013 08:59

Helu,    Bloggandet har gått lite sisådär på senaste tiden, jag skyller på tiden och på datan och på mig. Därför kommer en extraspecialare med photobomb of doome :) Ett litet urval av den senaste tidens händelser med lite fest, lite stoj och l...

Av Carolina Jönsson - 17 oktober 2013 12:07


  Tjena!   Inleder bloggen med en, enligt mig, fantastisk bild! Just nu sitter jag här och försöker motivera mig själv till att plugga då jag har min första mid-term exam imorgon, problemet är att vi får ha med boken till provet och jag har...

Av Carolina Jönsson - 10 oktober 2013 17:04


Whadduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup!   Nu har jag inte skrivit på ett tag igen för det har varit full rulle här i Sydkorea. Men nu kommer en uppdatering med lite smaskiga detaljer blandat med bilder, enjoy!    Ja som ni kanske såg i mitt förra inl...

Av Carolina Jönsson - 29 september 2013 16:46

Hej! (jag skriver för mycket men det är för att jag uppdaterar för dåligt, sorry)    Min såkallade rehabvecka varade i............trumvirvel.....padampam! 3 dagar! wohooo! Den fjärde dagen var vi först av alla på gymmet för att kunna fixa gymkort...

Ovido - Quiz & Flashcards