Direktlänk till inlägg 23 september 2013

A trip to Busan during Chuseok

Av Carolina Jönsson - 23 september 2013 15:22

Hej hej


Jag vet inte vad det är Koreanerna firar under Chuseok, men jag är glad att dom gör det :P


Helgen har varit helt fantastisk! Vi åkte till Busan på torsdagsmorgonen och var framme och incheckade vid cirka halv två, bytte om fort som fasen så vi kunde dra ner till.....stranden!! :) Stranden var fin, ganska grovkorning. Vädret har varit helt perfekt, massa sol och värme så det blev mycket badande och solande. Amanda och Jossan förvandlades till kräftor under fredagen så de kunde tyvärr inte sola lördag/söndag.


Vid fem/sextiden på torsdagen kom ett stort gäng från min skola (tror att det sammanlagt var 60 st) som bokat sin resa via ett "eventbolag" (dock varade denna endast mellan tors -lör), sjukt kul att så många var där :) Träffade även på massa andra "international students" från olika skolor i Seoul vilket alltid är trevligt :) Det är kul att prata med folk från olika länder och diskutera hur de gör hemma med mera, en återkommande fråga är alltid vad de äter till frukost. Om jag ska vara helt opartisk tycker jag Sverige har den absolut bästa och nyttigaste då vi kan få tag på mycket osötade saker och kvarg med mera. Många andra äter mer som en lunch, köttfärs och sånt. 


Helgen har egentligen "bara" bestått av sol, bad och fest, plus en liten sväng till Koreas största akvarie (vet inte om jag tror på det men....) som låg precis vid stranden :P Varenda kväll har vi hängt på stranden och förfestat och träffat massa roligt folk :):), dock var det ganska dött på lördagen vilket är konstigt. Många skrattar åt oss när vi säger att vi inte kollade runt i Busan men med så härligt väder tycker jag ändå att det är helt okej, många åkte till "fish market" där man kan testa levande bläckfisk med mera, fyyyyyy för! 


Koreanerna gillar inte att vara i solen har man tidigare märkt och nu ännu mer när man varit vid stranden i 30 grader och sol. Här är det fint att vara vit då det (från gammalt) betyder att man har det "lite bättre", det är bara "farmare" och "sådana" som är bruna då de måste vara ute i solen hela dagen. Jag tänker inte nämna något om vad jag tycker om det... 

På stranden har Koreanerna vanliga kläder, typ jeans och långärmad tröja, gärna ett paraply också i kombination med solskyddsfaktor 50+ för att vara extra säkra :P det enda positiva med det som jag kan se är att de förmodligen kommer ha fin hud mycket längre än de som solar. Annars är det lite synd om barnen som ska bada och har jeans och hoodie.... haha


Det har skjutits mycket miniraketer på stranden som man kunde köpa för en billig peng, tror det tillhör Chuseok-helgen då Koreanerna (och vi lite med) sköt sådana hela tiden :) 

Jag vet inte om jag nämnt Soju innan men det är i alla fall en dricka här som alla dricker, ligger mellan 16-20% och smakar som utspädd jelzin, dock mycket gott när man blandar den. En flaska kostar ca 9-10 kr sådär lite lagom ;) Den är väldigt poppis och säljs överallt. Vi lärde oss en rolig Koreansk lek (som man kan göra när man festar eller vanligt, dock framförallt till fest som jag förstod det) där man ska sjunga lite konstiga saker :P


Vi bodde på ett motell och motell här är uppbyggda för en enda sak (enligt mig) och det är att en kille och en tjej ska kunna åka dit och ha trevligt (eftersom man inte får träffa killar för sina föräldrar). Vad grundar jag då detta på tänker ni? Jo! De marknadsförs med ord som "love" och "fun"i samma mening, det finns kondomer och jacuzzi på rummet, grönt lyse i taket, shampoo balsam hudlotion med mera :P (se bilderna nedan) Tv:n hade även några ovanliga kanaler..... Dock är rummen billiga och fina och du får frukosten till dörren :) 


Jag hade ett fint "moment" med när en pytteliten koreansk flicka kom fram och pussade mig på kinden (för att hon inte hade sett någon blond innan), så söt :) Vissa föräldrar vill gärna skicka fram sina barn och en del tar kort (i Busan, har inte märkt av det så mycket i Seoul). 


Denna vecka är det "rehab" som gäller med mycket, mycket träning och plugg, taggad är jag! :) (låter väl bra familjen? ;) ). 


Baiii


           

Hann med att vara lite kulturella på onsdagen och var på ett tempel :)

 

Såna här äckliga tankar med färsk fisk finns överallt, bläääää


 

Go affär där vi köpte våra nya, snygga, fotbollsskor 

         

Busan! Hundae beach <3

 

Simon, Konrad och Tatu solar ;)

 

Sexiga rummet!

 

En av kanalerna visade dataspel, vet inte vilket men gissar på LOL :P

           

Party med massa goa människor :)


   


Skjorta och långbyxor på stranden var en vanlig syn.....

     

Träffade Malin, Sophie och Sandra som också tagit sig till Busan :)

     

 

Kille från USA som sjöng Wonderwall grymt bra, han var engelskalärare här, träffade på en massa sådana i Busan:)


              

Ho Bar :P

       

Simon och Jossan tar ett morgondopp vid sextiden ;)

       

Jossan dansar med Koreanerna som är ute och morgonpromenixar

 

Akvarium, turistbilder, inte kul

        

Soju! So so so so so so, ju ju ju ju ju ju, SOJU! You make me happy too, Soju. Lite tommare på stranden på lördagen :P





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina Jönsson - 3 december 2013 14:15

Heeeeej!   Tiden går fort här nu, den bara sprriinger iväg och snart sitter man på flyget hem till Sverige, men innan dess ska en del annat hinnas med :)   Nu när jag varit här ett tag har jag börjat inse vad jag gillar med Sverige och vad...

Av Carolina Jönsson - 23 november 2013 08:59

Helu,    Bloggandet har gått lite sisådär på senaste tiden, jag skyller på tiden och på datan och på mig. Därför kommer en extraspecialare med photobomb of doome :) Ett litet urval av den senaste tidens händelser med lite fest, lite stoj och l...

Av Carolina Jönsson - 17 oktober 2013 12:07


  Tjena!   Inleder bloggen med en, enligt mig, fantastisk bild! Just nu sitter jag här och försöker motivera mig själv till att plugga då jag har min första mid-term exam imorgon, problemet är att vi får ha med boken till provet och jag har...

Av Carolina Jönsson - 10 oktober 2013 17:04


Whadduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup!   Nu har jag inte skrivit på ett tag igen för det har varit full rulle här i Sydkorea. Men nu kommer en uppdatering med lite smaskiga detaljer blandat med bilder, enjoy!    Ja som ni kanske såg i mitt förra inl...

Av Carolina Jönsson - 29 september 2013 16:46

Hej! (jag skriver för mycket men det är för att jag uppdaterar för dåligt, sorry)    Min såkallade rehabvecka varade i............trumvirvel.....padampam! 3 dagar! wohooo! Den fjärde dagen var vi först av alla på gymmet för att kunna fixa gymkort...

Ovido - Quiz & Flashcards